کتاب تاریخچه و مکاتب تذهیب پیام نور

نویسنده
تاریخ انتشار
25 مهر 1396
دسته بندی
تعداد بازدید
779 بازدید
18,000 تومان

دانلود کتاب تاریخچه و مکاتب تذهیب پیام نور

تذهیب در فرهنگ فارسی تعریف دقیقی ندارد. در لغت نامه ها ، تذهیب به معنی طلا کاری می باشد ، هنر کتاب آرائی متعلق به دوران قبل از اسلام بوده است که می توان از کتاب ارژنگ یا ارتنگ مانی پیامبر نام برد و پیشینه تذهیب به دوران قبل از اسلام یعنی دوران ساسانی می رسد. در قرون اولیه اسلامی ، مکروه بودن نقاشی و بی رغبتی نسبت به نقاشی باعث آن شد که هنرمندان و هنر دوستان به سمت تذهیب روی بیاورند و سپس هنر تذهیب در اختیار حکومتهای اسلامی قرار گرفت که جهت آذین قرآن و به ترتیب استفاده جهت فرامین حاکمان و عقد نامه اشراف و کتب هنری و تاریخی بکار رفت.

تذهیب در دوره تیموری دوره اعتلای خود را طی نمود و از آنجایی که سلاطین تیموری همچون بای سنقر میرزا پسر شاهرخ مشوق هنر کتاب نویسی و کتاب آرائی بودند و از سراسر امپراتوری خود هنرمندان زیادی را در دارالعلم ، دربار و کتابخانه هرات جمع نمودند. هنرمندان همجون سید احمد نقاش ، خواجه علی مصور ، ملاّ علی مذهب ، غیاث الدین مذهب و محبعلی تبریزی از جمله آن هنرمندان می باشند. دوره پیشرفت تذهیب تا دوره صفویه ادامه پیدا نمود، یکی از ویژگی های تذهیب در این دوره استفاده از تعداد تقارن بالاتر در اشکال بوده. رنگهای استفاده شده در این دوره طلا ، لاجورد ، شنجرف ، سبز ، زرد و مشکی می باشد. از هنرمندان این دوره می توان از عبدالوهاب شیرازی ، محمود اصفهانی ، مظفر علی تبریزی و محمود مذهب نام برد.

اطلاعات فایل
نوع فایل: پیام نور | کتاب | موضوعی | هنر
گروه مخاطبان: داوطلبان کنکور ارشد پیام نور | دانشجویان دانشگاه پیام نور | کلیه  دوست داران علم
عنوان: تاریخچه و مکاتب تذهیب
مولف/گرد آورنده: علی اصغر مقتدائی
مترجم: ندارد
ناشر: پیام نور
ویراست/نوبت چاپ: اول
تعداد صفحات: 105
زبان: فارسی
 

* در صورتی که اطلاعات صحیح و قابل استنادی در مورد قسمت هایی که “نامشخص” پر شده است، دارید، آن را در قسمت نظرات برای ما ارسال کنید تا با کمک شما، آنچه که مورد نیاز بازدید کنندگان محترم سایت قبل از دانلود می باشد را بصورت صحیح و کامل در اختیارشان قرار دهیم. پیشاپیش از همکاری شما کمال قدردانی را بعمل می آوریم.

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *