در کتاب گفتوگو با اینگمار برگمان همراه نوشتههای رافائل شارگل با شخصیت واقعی اینگمار برگمان، اندیشهها و اعتقادات او آشنا خواهید شد. اینگمار برگمان کارگردان، فیلمنامهنویس و تهیه کنندهٔ معاصر سوئدی است که برندۀ جوایز اسکار، برلیناله، سزار، کن، گلدن گلوب و گلدبگ شده است.
فیلمهای اینگمار برگمان (Ingmar Bergman) مملو از ارجاعات متعددی به نمایشنامههایی است که او در سالیان متمادی به روی صحنه بُرده. نمایشنامههایی از شکسپیر، مولیر، ایبسن و استریندبرگ که او هرگز اقتباسی مستقیم از آنها نساخت. (برگمان صرفا نسخهی تلویزیونی شماری از نمایشهای صحنهیی خود را ساخته.) او آشکارا از تاثیرپذیری خود از سایر فیلمسازان سخن میگوید و خود را بخشی از «سنت فیلمسازی سوئد» میداند.
اینگمار برگمان درباره فیلمهای اروپایی میگوید:
«اگر بخواهم صادق باشم باید اعتراف کنم به فیلمهای اروپایی پس از جنگ اول جهانی علاقهی شدیدی دارم، اما در آن زمان که بهعنوان دستیار در بخش فیلمنامهنویسی اس.اف کار میکردم ـ یعنی در 1942 که من 24 ساله بودم ـ به همراه شش نفر از همکارانم موظف بودم اصول درامپردازی آمریکایی را طبقهبندی کنم و بر اساس آن اصول فیلمنامههای واصله را بررسی نمایم. در طبقهی بالای ما سه اتاق نمایش فیلم برای قسمت پخش جهانی قرار داشت. آنها مدام در این سالنها فیلم نمایش میدادند. ما به فیلمهای آمریکایی و سبکهای آنها دسترسی نامحدودی داشتیم؛ بنابراین این نحلهی فیلمسازی چنان در وجود ما رخنه کرد، که نمیتوانستم خارج از چارچوب درامپردازی آن، فیلمنامه بنویسم یا اصلاح کنم. وقتی که اولین فیلم خود را کارگردانی کردم، خوشحال بودم که چنین قواعد بنیادینی را در اختیار دارم. کمی بعد از شر آنها خلاص شدم، اما در قدم اول در اختیارداشتن چنین چارچوب محکم و قاعدهمندی امتیاز مهمی محسوب میشد.
کتاب گفتوگو با اینگمار برگمان تلاش میکند به بررسی حالات و رویکردهای متفاوت و چندگانهی او بپردازد و بر شماری از نظریههای شخصی و هنری وی تمرکز نماید، که در طول سالیان طولانی برخی از آنها تغییر کرده، و برخی دیگر همچنان بدون تغییر و دستکاری برجای مانده. این مجموعه چهلوپنج سال از حدودا شصت سال فعالیت مستعدانهی هنری برگمان را پوشش میدهد و عقاید و دغدغههای وی از 1957 ـ یک سال پس از موفقیت خیرهکنندهی مهر هفتم ـ تا سال 2002 ـ زمانی که برای تولید ساراباند آماده میشد ـ را دربرمیگیرد.
فهرست مطالب
مقدمه
گاهشمار رویدادها
تنشهای اینگمار برگمان
ویلگوت شومان/1957
پروتستانتیستِ شمالی
جیمز بالدوین ، 1960
گزیدهیی از وقایعنگاری روزانه در کنار اینگمار برگمان
ویلگوت شومان، 1963
مصاحبه با اینگمار برگمان
سینتیا ژرنیه، 1964
اینگمار برگمان: از نظر من فیلم یعنی چهره
آنیکا هولم، 1966
اینگمار برگمان دوباره در فارو فیلم میسازد
برت همدی، 1967
مصاحبه با اینگمار برگمان
لارس اولف لوثوال، 1968
اینگمار برگمان کارگردانی میکند
جان سیمون، 1971
من در حاشیهی کشوری عجیب زندگی میکنم
ریچارد مریمن، 1971
ملاقات با اینگمار برگمان
ای آلوارز، 1975
گفتوگو دربارهی فیلم
موسسهی امریکن فیلم، 1975
اینگمار برگمان: موقع کار
جیمز جاکوبس، 1978
چهره به چهره با اینگمار برگمان
ویلیام وولف، 1980
اینگمار برگمان: انباشتن یک زندگی در یک فیلم
میچیکو کاکوتانی، 1983
در نظر برگمان، یک نقطهعطف در یک عشق کهنه
استیو لور، 1989
بهترین نیاتِ برگمان
لاسه برگستروم، 1995
چهره به چهره با یک عمر آفرینش
آلن ریدینگ، 1995
مواجهه با اینگمار برگمان
یان ایجد، 2002
فیلمشناسی
جوایز
نمایه
تصاویر
مشخصات فایل:
عنوان: گفتگو با اینگمار برگمن
مولفین: توما ساموئلز
ویرایش: –
ترجمه: عباس بیانی
تعداد صفحات: 41
زبان: فارسی
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.