مقاله ارزیابی اثربخشی گرافیک محیطی در ارتقای سطح فرهنگی جامعه با رویکرد ترغیب محور مطالعه موردی: ارتقای فرهنگ تفکیک پسماند بین دانش آموزان ابتدایی

تاریخ انتشار
25 اسفند 1397
دسته بندی
تعداد بازدید
571 بازدید
رایگان

چکیده:

فرهنگ هر جامعه نشانه ميزان رشد و تعالي معنوي آن جامعه است. بر همين اساس گرافيک محيطي به منزله شاخه اي جديد از هنرهاي کاربردي در کنار کاربردهاي متنوعي که دارد، از طريق ايجاد ارتباط تصويري در فضاهاي عمومي به ارتقاي سطح نگرش افراد مي پردازد. اما عوامل زيادي چون همزماني احتمالي ساير رسانه هاي جمعي و همچنين مشکلات ارزيابي بازخوردها، موجب عدم اطمينان از ميزان خالص اثربخشي اين رسانه هنري در ميان سايرين شده است. اما به راستي ميزان اثربخشي گرافيک محيطي در کمک به ارتقاي فرهنگ جامعه يا حل نمونه اي از يک مشکل فرهنگي، از نظر کمي چه مقدار است؟

پژوهش حاضر سعي کرده است از طريق روش هاي ميداني، ضمن محدود کردن ساير عوامل موثر بر رفتار (چون ترغيب، تشويق هاي کلامي و…) و با ارسال پيام تنها به گروه هدف، ميزان تغيير رفتار آن ها را قبل و بعد از اجراي يک کمپين گرافيک محيطي با موضوع تبليغ فرهنگي از نظرکمي ارزيابي کند. بر همين اساس شيوه نيمه آزمايشي با مطالعه موردي ارتقاي فرهنگ تفکيک پسماند در بين دانش آموزان پايه چهارم، پنجم و ششم دبستان، مبناي کار شد. پس از انتخاب تصادفي نمونه آماري با 230 نفر دانش آموز و 14 نفر پرسنل، چند استند محيطي متناسب با موضوع، طراحي، اجرا و در مدرسه نصب شد. براي ارزيابي بازخوردها نيز از دو روش استفاده شد: 1. اندازه گيري حجم پسماندهاي ريخته شده در سطل هاي بازيافت، قبل و بعد از نصب استندها (متغير مستقل) بر مبناي شيوه سري هاي زماني. 2. توزيع پرسش نامه قبل و بعد از نصب استندها (پيش آزمون و پس آزمون) براي ارزيابي ميزان اثربخشي طرح بر متغيرهاي وابسته آگاهي، ترغيب، بهبود رفتار و تناسب طرح.

نتايج پژوهش فوق علاوه بر اثبات اثر ترغيبي گرافيک محيطي در مسائل فرهنگي، نشان داد که حجم پسماندهاي تفکيک شده بعد از اجراي اين متغير مستقل، با افزايش بيش از صددرصدي روبه رو بوده است. همچنين تحليل پرسش نامه دانش آموزان و معلمان، در قالب نمودارهايي به نمايش در آمد که تغييرات معنا داري را در هر يک از متغيرها نشان مي دهد.

مشخصات فایل:
عنوان:  مقاله ارزیابی اثربخشی گرافیک محیطی در ارتقای سطح فرهنگی جامعه با رویکرد ترغیب محور مطالعه موردی: ارتقای فرهنگ تفکیک پسماند بین دانش آموزان ابتدایی
مولفین:  حاتمي صفيه
تعداد صفحات: 19
زبان: فارسی

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *