کتاب طبقه بندی و تشخیص اختلالات روان شناختی از سوزان کیو

تاریخ انتشار
2 اسفند 1397
دسته بندی
تعداد بازدید
557 بازدید
رایگان

یکی از ویژگی های کلیدی رویکرد علمی در قبال هر موضوعی، نظام یافته بودن آن است. موضوع مورد بررسی علم به صورت مجموع های از موارد با ویژگی های مشترک دسته بندی یا به روش های دیگر سازمان دهی منطقی می شود. از این طریق بررسی مساله مورد بحث آسان تر می شود. علوم طبیعی مدت های مدیدی نظام های طبقه بندی گوناگونی مانند جدول تناوب عناصر در شیمی یا نظامهای مرتبط با زایش نوع  در علوم  زیستشناختی را به کار بسته اند. در سده نوزدهم، علم پزشکی با شناسایی بیماری های گوناگون و فراهم آوردن انواع مختلف درمان برای آنها، مسیر پیشرفت را آغاز کرد. اما متأسفانه در آن زمان هماهنگی بسیار اندکی در رویکر دهای موجود به رفتار نابهنجار وجود داشت. در بریتانیا یک طرح طبقه بندی توسط کمیتة آماری انجمن پزشکی-روان شناختی سلطنتی ایجاد شد که هرگز توسط اعضاء به کار بسته نشد. در پاریس و آمریکا نیز طرح های مشابهی مطرح شدند، ولی مورد پذیرش قرار نگرفتند.

یکی از طرحهای اولیه توسط کرپلین ( 1883 ) ایجاد شد. از کرپلین اغلب به عنوان پایه گذار روانپزشکی نوین یاد می شود. نظام طبقه بندی وی گروه های علائم یا نشانگانی را شناسایی می کند که به نظر او علل عضوی دارند. برای مثال، بیماری های روانی شدید به دو دسته تقسیم میشد: زوال عقلی پیش رس (که اکنون اسکیزوفرنی نامیده میشود) که تصور میشد پیامد عدم تعادل شیمیایی باشد و روا نپریشی شیدایی- افسردگی که تصور میشد پیامد بی نظمی های سوخت و ساز است. نظام کرپلین مبنایی برای طرح های تشخیصی نوین بود.

امروزه از دو طبقه بندی مهم استفاده می شود؛ راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) که نخستین بار توسط انجمن روانپزشکی آمریکا در سال 1952 عرضه شد و اکنون نسخة تجدید نظرشدة چهارم آن در دسترس است؛ و طبقه بندی بین المللی بیماری ها ICD که در سال 1948 توسط سازمان جهانی بهداشت برای پوشش دادن بیماری های روانی و جسمی ایجاد شد. در هردو مورد هدف، طبقه بندی اختلالات روانی و مرتبط ساختن مقوله های اختلالات با تبیین ها و درمان های گوناگون است.

مشخصات فایل:
عنوان:  کتاب طبقه بندی و تشخیص اختلالات روان شناختی
مولفین: سوزان کیو
ویرایش: –
ترجمه: دكتر محمد خداياري فرد ، غلامرضا جعفري كندوان
تعداد صفحات: 285
زبان: فارسی

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *