کتاب جامع بیرینگ و انواع یاتاقان

تاریخ انتشار
26 اسفند 1397
دسته بندی
تعداد بازدید
704 بازدید
رایگان

بیرینگ  و انواع یاتاقان

بیرینگ يا ياتاقان، (bearing) یکی از چند قطعه مکانیکی است که حرکت نسبی بین دو یا چند قطعه را محدود به حرکت مورد نظر می کند. به عنوان مثال طراحی بیزینگ می تواند باعث تامین حرکت آزادانه محوری یک قطعه در حال حرکت چرخشی حول یک محور ثابت شود و یا می تواند با کنترل بردار های نیروی عمودی وارد بر قطعات متحرک از حرکت جلوگیری کند. بسیاری از بیرینگ ها همچنین حرکت مطلوب را تا حد امكان تسهیل می کنند، از جمله با به حداقل رساندن اصطکاک، به طور کلی بیرینگ ها بر حسب نوع کار کرد، حرکت مجاز و یا جهت بارهای نیروهای اعمالی به انواع مختلفی دسته بندی می شوند.

اصطلاح بیرینگ از فعل تحمل کردن (bear) مشتق شده است. بیرینگ یک جزء از ماشین است که اجازه می دهد تا یک قطعه قطعه دیگری را تحمل حمایت کند. ساده ترین بیرینگها، سطوح یاتاقانی (bearing surfaces) هستند که در آنها قطعه ای با شکل، اندازه، زبری و مکان سطح ہرش مشخص ایجاد می شود. بیرینگ های دیگر به شکل ابزارهای جداگانه ای هستند که بر روی ماشین با اجرای ماشین نصب می شوند. پیچیده ترین بیرینگها برای کاربردهای مهمی ابزارهای بسیار دقیقی هستند که تولید آنها نیازمند بالاترین | استانداردهای تکنولوزی فعلی می باشد

تاکنون شایع ترین نوع بیرینگ، بیرینگ ساده (plain bearing) بوده است. بیرینگ ساده از سطوح دارای تماس مالشی استفاده می کند که اغلب با یک روان کننده مانند روشن یا گرافيته همراهی می شود. بیزینگ ساده می تواند یک قطعه جداگانه باشد و یا نباشد. بیرینگ، ساده می تواند تنها یک سطح یاتاقان (bearing surface) یک سوراخ باشد که شافت از آن عبور کرده است و یا می تواند یک سطح صاف باشد که سطح دیگری را تعمل می کند که در این حالت یک قطعه جداگانه نخواهد بود و یا ممکن است یک بیزینگ نیمه گسسته (-semi discrete bearing) به صورت یک لایه فلز یاتاقانی (bearing metal) باشد که بر روی یک بستر نفوذ کرده است و یا یک بیرینگ گسسته (discrete bearing) در قالب یکه خلاف جداگانه باشد. با روانکاری مناسب، اغلب بیرینگ های ساده دارای دقت، عمر، اصطکاک و هزينه قابل قبولی هستند؛ بنابراین استفاده گسترده ای دارند.

البته کاربردهای مختلفی وجود دارند که در آن یک بیرینگ مناسب تر می تواند راندمان، دقته، زمان تعمیرات قابلیت اطمیناناء سرعته کار کرده اندازه، وزنا و هزینه های خرید و بهره برداری ماشین الات را بهبود بخشد. بنابراین انواع بسیاری از انواع بیرینگ ها با شكل، جنس، روانکاری و اصول کارکرد مختلفی وجود دارد.

مشخصات فایل:
عنوان:  کتاب جامع بیرینگ  و انواع یاتاقان
تعداد صفحات:  142
زبان:  فارسی

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *