معرفی:
اولئانا، بحثانگیزترین و چه بسا مهمترین نمایشنامه دیوید ممت تا اواخر دهه نود است. سوای مایههای شدیدا سیاسی، اجتماعی متن، که در همه اجراهای آن (در اروپا و امریکای شمالی) مناقشات زیادی را باعث شد، زبان و ساختار نمایشی آن فوقالعاده جذاب، منحصربهفرد و آموزنده است. بهرغم ظاهر گولزننده و رئالیستی آن، در نهایت نمیتوان این نمایشنامه را کاملاً رئالیستی دانست. اولئانا به رغم پایبندی به برخی قواعد درام رئالیستی، در عمل، سازوکارهای رئالیسم را از درون ویران میکند. اولئانا از ساختار مثلثی درام ارسطویی ــ که ظاهرا مورد ستایش خود ممت نیز هست ــ بهره میگیرد. نمایشنامه در سه پرده اوجگیرنده، کشمکشی حاد میان دو شخصیت کنشمند را شکل میدهد. بنابراین، ساختار رایج درام ارسطویی با شروع، میانه و پایان مشخصاش در اینجا به نحو بارزی حضور دارد. شخصیتها کاملاً فعال و دارای مشخصههای بارز فردیاند. اما انحراف اولئانا از قواعد درام ارسطویی را در کجا باید جستوجو کرد؟ مشخصترین عامل این انحراف، پایان بحثانگیز و غیرقطعی نمایشنامه است. کدام شخص پیروز میشود؟ کدام یک محقّ است؟ واکنش ما دقیقا چیست؟ گفته نهایی «کارول» دقیقا به چه چیز اشاره میکند؟ میتوان به طور قطع گفت اولئانا واکنشهای ما را چندپاره میکند. ما با پایانی باز روبهرو هستیم که در بهترین حالت به چیزی قطعیت نمیبخشد؛ البته این گفته به این معنی نیست که نمیتوان اجرایی از اولئانا داشت که به پایان ممت قطعیت ببخشد.
مشخصات فایل:
عنوان: اولئانا
مولفین: دیوید ممت
ویرایش: –
ترجمه: –
تعداد صفحات: 59
زبان: فارسی
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.