رمان فرزند ایران نوشته میرجلال الدین کزازی

تاریخ انتشار
20 شهریور 1397
دسته بندی
تعداد بازدید
671 بازدید
رایگان

کتاب فرزند ایران اثر جلال الدین کزازی به نام فرزند اریان منتشر شد. این کتاب توسط انتشارات معین به چاپ رسیده است.این کتاب داستانی بر پایه سرگذشت فردوسی است.

کزازی پیش از این در گفتگو با خبرنگار دبا از اتمام آن سخن گفته و تاکید کرده بود که منتظر چاپ آن است. او یادآور شده بود که تاکنون داستان ننوشته و طبع خود را در عرصه داستان نویسی و رمان نیازموده است. در مقدمه کتاب نیز گفته است: من داستان نویس نیستم؛ دستکم تاکنون نبوده‌ام؛ نیز به درستی و روشنی نمی‌دانم که آنچه که در این کتاب از خامه من تراویده، داستان است یا نه. در چیستی این نوشته بی‌گمان می‌توان به گفت‌وگو ها و چند و چون‌هایی دراز دامان و دانش ورانه و داستان شناسانه دست یازید؛ چند و چون‌ها و گفت‌وگو هایی که به ناچار فرجامی نخواهد داشت.

این نویسنده در ادامه پس از بحث درباره اینکه کتاب جدیدش داستان هست یا نه، به هر روی فرزند ایران را گونه‌ای جدید در داستان نویسی ایران خوانده است که خودش برای اولین بار دست به نوشتن چنین گونه از داستان زده است.

قصه فرزند ایران از 3 منبع گرفته شده است. شالوده اصلی این داستان از شاهنامه گرفته شده است چه آنکه فردوسی در مقدمه شاهنامه و گاها در ابتدا و انتهای داستان‌هایش سخنی از رخدادهای زندگی خودش، کسانی که به او در دست یابی به قصه‌ها کمک کرده‌اند و از همسر و فرزندش سخن گفته و این منبع خوبی برای کزازی بوده است تا قصه زندگی فردوسی را بنویسد.

منبع دیگر، آثار شاعران و نویسندگان پس از فردوسی بوده است که درباره او مطالبی نوشته‌اند و به قول کزازی بیشتر هم به به بیراه رفته‌اند و شاخ و برگ‌هایی بیهوده و افسانه‌ای به داستان زندگی فردوسی اضافه کرده‌اند.

کزازی از این داستان‌ها و به خصوص چهار مقاله نظامی عروضی سمرقندی استفاده کرده است، هر چند این استفاده در گفتن از نکته‌هایی از داستان است به همراه تغییراتی که کزازی در داستان‌ها داده است. بخش دیگر هم صرفا پندار و تخیل داستان نویس است درباره فردوسی برای به هم مربوط کردن بخش‌های مختلف زندگی این شاعر نامور کشورمان.

**قصه از دربار سلطان شروع می‌شود

داستان کتاب از دربار سلطان محمود غزنوی در غزنه شروع می‌شود جایی با فر و شکوه فراوان که فردوسی فرزند گرانمایه ایران در گوشه ایستاده است. او به توصیه دوستان و دوستارانش از توس به غزنه آمده تا کتاب گران سنگش را به سلطان تقدیم کند. او در گوشه‌ای ایستاده و جاه و مال سلطانی را می‌نگرد و در اندیشه خودش فرو رفته است. در همین نقطه و قبل از اینکه قصه جلوتر برود اندیشه‌های فردوسی در دوران زندگیش سیر می‌کند و داستان یک برگشت به عقب دارد برای روایت یکی از بزرگ‌ترین مردان مرد ایران یعنی فردوسی. این روایت از لحظه تولد او در باژ شروع می‌شود. جایی که پدر دهقان در التهاب به دنیا آمدن فرزندش است و مادرش می‌خواهد فرزند بزرگی به ایران تقدیم کند.

 

اطلاعات فایل
نوع فایل:داستانی
عنوان: فرزند ایران
نویسنده:میر جلال الدین کزازی
مترجم: ندارد
ناشر: نامشخص
ویراست/نوبت چاپ: نامشخص
تعداد صفحات: 196
زبان: فارسی

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *