مقاله قسامه از منظر دین
با توجه به ادله متقن و روایات صحیحهاي که در باب قسامه وجود دارد و اجماعی که در فقه است قسامه یکی از ادله اثبات قتل و یا اثبات جنایت است و قانونگذار نیز در مبحث سوّم از فصل ششم از کتاب سوّم قانون مجازات اسلامی از ماده 239 تا 256 به آن پرداخته است. براي قسامه لوث است یعنی زمانی قسامه اجرا میشود که درجۀ علم قاضی در خصوصانتساب جنایت به متهم به حد ظن و گمان معتبر برسد. کاربرد آن نیز در خصوص قتل هم در قصاصو هم در دیه است ولی در جهت اعمال قصاص در جراحات کاربرد آن منحصر در دیه است.قسامه در قتل عمد با قسم پنجاه مرد از خویشان نسبی مدعی حق قصاص و در غیر عمد با بیست و پنج نفر حق دیه را ایجاد میکند. در جراحات نیز صرفاً مثبت دیه بوده و نصاب قسمخورندگان در دیه کامل علاوه بر مجروح پنج نفر است و به نسبت کاهش دیه نصاب نیز کاهش مییابد. در فرایند قسامه و چگونگی رد آن بین طرفین نیز ابتدا از قسم مطالبه بینه میشود چنانچه ناتوان باشد مدعی اقامه قسامه میکند و اگر متمکن از این امر نبود قسامه به مدعیعلیه رد میشود و او اقامه قسامه نموده و تبرئه میشود. حالفین باید همگی مرد، عاقل، بالغ و از خویشان نسبی مدعی باشند و قسم نیز باید به اسم جلاله باشد.چنانچه قسامه به مدعیعلیه رد شد اگر از آوردن نصاب لازم ( 50 نفر یا 25 نفر) عاجز بود همان تعدادي که حاضر هستند حسب مورد به میزان 50 یا 25 عدد قسم میخورند و تبرئه میشود ولی مدعی در اثبات قتل نمیتواند از تکرار قسم استفاده کند ولی در خصوصجراحات میتواند.
مشخصات فایل:
عنوان فارسی مقاله: قسامه از منظر دین
تعداد صفحات: 65
زبان: فارسی
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.