کتاب طومار شيخ شرزين از بهرام بيضايي

نویسنده
تاریخ انتشار
20 اسفند 1396
دسته بندی
تعداد بازدید
1625 بازدید
18,000 تومان

داستان در زمان فرمانروايي مغولان يا تاتارها بر ايران اتفاق مي‌افتد. يکي از دبيران کتابخانه (عبدي) به هنگام سوزاندن برخي از طومارهاي کتابخانه، به تصادف طوماري از استاد خود شيخ شرزين پيدا مي‌کند که جهت دادخواهي از صاحب ديوان نوشته شده، متن طومار بخشي از زندگينامه شرزين بن روزبهان، دبير دارالکتاب سلطاني است که به دليل نوشتن طوماري به نام دارنامه توسط شيوخ ديگر متهم به کفر و ارتداد مي‌شود.
شرزين، شخصيت اصلي اين نمايش که عميقاً معتقد به خردورزي است، در دارنامه به ستايش خرد پرداخته، و يا به گفته خودش:« خرد را به درختي مانند کردم که اگر بپروريش ببالد ورنه بيخ آن خشک شود.» شيوخ حسود که معتقد به تابعيت محض از نوشته‌هاي پيشينيان اند، از نوشته‌هاي شرزين به دليل گفتن حرف نو خشمگين شده او را مورد بازجويي قرار مي‌دهند.
شرزين براي جان به در بردن اثر خود را به ابن سينا نسبت مي‌دهد. ولي بعدا که دارنامه به عنوان اثر تازه کشف شده ابن سينا مورد استقبال شيوخ و سلطان وقت قرار مي‌گيرد، شرزين در حضور سلطان اعتراف مي‌کند که دارنامه خود او نوشته است و … صاحب ديوان و عبدي که طومار شيخ شرزين را پيدا کرده بودند، علاقمند مي‌شوند که از سرنوشت او آگاه شوند و به همين سبب سراغ هر کس که خبري از وي دارد مي‌روند و بخشي از زندگي شرزين را از او مي‌شنوند…

مشخصات فایل:
عنوان:  کتاب طومار شيخ شرزين
مولفین: بهرام بيضايي
ویرایش: چهارم
تعداد صفحات: 93
زبان: فارسی

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *