کتاب شیرین تر از قند تلخیص بوستان سعدی

نویسنده
تاریخ انتشار
6 مهر 1396
دسته بندی
تعداد بازدید
591 بازدید
رایگان

دانلود کتاب شیرین تر از قند (تلخیص و بازنویسی بوستان سعدی) دکتر کاووس حسن لی

کتاب شیرین تر از قند به بازنویسی و تلخیص بوستان سعدی پرداخته است.

مطالعۀ آثار و دست نوشته های بر جای مانده (میراث مکتوب)از اندیشمندان، نوابغ و مشاهیر مسلمان برای عموم مردم خصوصاً نسل آینده ساز، جوانان فرهیخته و فرهنگ دوست امروز ایران ضروری است. زیرا بررسی آثار علمی، ادبی، فکری و تاریخی اندیشمندان میهن اسلامی موجب می شود تا آنان بدانند نیاکانشان از چه پیشینۀ تاریخی اندیشمندان میهن اسلامی موجب می شود، تا آنان بدانند نیاکانشان از چه پیشینۀ تمدنی درخشانی برخوردار بوده، چگونه می اندیشمند، چگونه می زیستند و چگونه توانستند تمام فرهنگها به ویژه تمدن دنیای غرب را – چنانکه بزرگان آنها بارها اعتراف کرده اند – طی قرون پنجم تا نهم مدیون خود سازند و در علوم و فنون مختلف اعم از طب، ریاضی، فیزیک، شیمی، معماری و ادبیات پیشتاز همگان باشند.

سعدی شناسان و دوستداران او، همواره بوستان را در جایگاه یک کتاب اخلاقی و آموزشی نگریسته و آن را «جهان مطلوب سعدی» دانسته اند و براستی هم «سعدی مدینۀ فاضله را می جسته در بوستان تصویر کرده است … و تصویر این مدینۀ فاضله دائم از تجربه ها، سرگذشت و روایات گذشتگان یاد می کند …» و تصویر آن جهان نورانی در قالب حکایت هایی شیرین چنان نغز و دلفریب جلوه کرده است که بر بیشتر زیبایی های هنری و شگردهای شاعرانۀ این اثر سایه افکنده است. به همین رو هنرنمایی های سعدی در رستاخیز سخن کمتر به چشم و زبان نویسندگان آمده است. به بیانی دیگر چیرگی معنی در بوستان سعدی، توجه بسیاری از خوانندگان آثار سعدی را از دقت در زیبایی های هنری این اثر بازداشته است. این نگاه فراگیر آن گونه است که در روند سعدی پژوهی و در بررسی موضوعی نوشته ها، کمترین مقاله در پیوند با موضوع «زیبایی شناسی آثار سعدی» به نگارش آمده است.

اما هنر سعدی این است که از سنگلاخ تکلف و تصنع زمان خود بیرون آمد، بدون آنکه سخنش از آرایه مناسب و درخور خالی بماند.

برخی از نویسندگان همه حکایت های بوستان و گلستان را واقعی پنداشته و سعدی را به هر شهر و دیاری که در گلستان و بوستان از آن نامی برده شده ، سیر داده اند . برخی همه حکایت ها را واقعی ندانسته و مسافرت سعدی را به بعضی از این مکان ها بعید و گاهی غیر ممکن انگاشته اند.

شیرین تر از قند  با مشاركت موسسه فرهنگي اهل قلم كه زير نظر مركز پژوهشي ميراث مكتوب فعاليت مي كند و سازمان ملي جوانان در سال 1382 به چاپ رسيده است.

عنوان: کتاب شیرین تر از قند (تخلیص و بازنویسی بوستان سعدی)
نویسنده: دکتر کاووس حسن لی
ناشر: موسسه فرهنگي اهل قلم
تعدادصفحات: 121

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *