کتاب رفرم اجتماعی يا انقلاب از رزا لوکزامبورگ

تاریخ انتشار
2 تیر 1400
دسته بندی
تعداد بازدید
510 بازدید
رایگان

 

کتاب رفرم اجتماعی يا انقلاب از رزا لوکزامبورگ

در نگاه نخست عنوان کتاب می تواند عجیب جلوه کند رفرم اجتماعی یا انقلاب؟ آیا واقعا سوسیال دموکراسی می تواند علیه رفرم های اجتماعی باشد؟ آیا سوسیال دموکراسی می تواند انقلاب اجتماعی یا دگرگونی نظم موجود را که هدف نهایی اش است، در تقابل با رفرم های اجتماعی قراردهد؟ مطمئنا نه .برعکس برای سوسیال دموکراسی، مبازرات روزمره و عملی برای رفرم های اجتماعی که در چارچوب نظم اجتماعی موجود و بمنظور بهبود وضعیت کارکن ها صورت می گیرند، همچون مبارزه برای [ ، استقرار] نهادهای دموکراتیک طبقاتی ٔ یگانه راه هدایت مبارزه یعنی تصرف ، پرولتاریا و تلاش در راستای هدف نهایی قدرت سیاسی و لغو سیستم مزدی است. برای سوسیال دموکراسی، میان رفرم اجتماعی و انقلاب اجتماعی، پيوندی ناگسستنی وجود دارد؛ به گونه ای که مبارزه برای رفرم ، وسیله؛ و هدف، دگرگونی اجتماعی است.
در درون جنبش کارگری، تقابل میان این دو دیدگاه را نخستین بار در تئوری ادوارد برنشتاین و در نوشتارهای و معضلات سوسیالیسم که طی سالهای 98-1897 در نشریه ی عصر نو  به چاپ رسید و وظایف سوسیال دموکراتها می یابیم .
در عمل، کلیت این تئوری، صرفا بر این توصیه استوار است که دگرگونی اجتماعی، یعنی هدف نهایی سوسیال دموکراسی را کنار نهیم و رفرم های اجتماعی را که ٔ ابزار مبارزه طبقاتی هستند، بجای هدف بنشانیم.

اطلاعات فایل
عنوان:رفرم اجتماعی يا انقلاب
مولف:رزا لوکزامبورگ
تعداد صفحه:52
زبان:فارسی

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *