جزوه کنترل کیفیت آماری از احمد گائینی

تاریخ انتشار
20 اسفند 1397
دسته بندی
تعداد بازدید
887 بازدید
رایگان

كنترل كیفیت آماری (SQC) چیست؟

كنترل كیفیت آماری (SQC) شاخه‌ای از كنترل كیفیت است كه شامل جمع‌‌آوری، تحلیل و تفسیر داده‌ها برای استفاده در فعالیت‌های كنترل كیفیت می باشد. كنترل فرآیند آماری (SPC) و نمونه‌گیری برای پذیرش دو بخش اصلی كنترل كیفیت آماری‌اند. از طرفی همه فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده یا سیستماتیك ضروری برای دستیابی به اطمینان كافی درباره برآورده شدن نیازهای كیفی تعریف شده محصول یا خدمت را تضمین كیفیت می‌نامند.

تضمین كیفیت اطمینان دهی نسبت به كیفیتی است كه باید فراهم شود و شامل ارزیابی مداوم دقت سودمندی با توجه به اقدام‌های تصحیح كننده زمانی و باز خورد مناسب در مواقع لزوم است. تفاوتی روشن بین كنترل كیفیت و تضمین كیفیت وجود دارد. كنترل كیفیت شامل فعالیت‌هایی از قبیل تعیین مشخصات، طراحی، تولید یا نصب، بازرسی و بررسی عملكرد است ولی تضمین كیفیت علاوه بر موارد بالا تمامی سیستم كیفیت را نیز در بر می‌گیرد.

كنترل فرآیند آماری (Statistical Process Control(SPC

اگر قرار باشد یك محصول مشخصات مورد نظر مشتری را دارا باشد آنگاه این محصول باید بوسیله یك فرایند پایدار یا تكرارپذیر تولید گردد. به عبارت دیگرفرآیند تولید باید از تغییرپذیری كمی در حول مقدار هدف یا ابعاد اسمی

(Nominal Dimensions) مشخصات كیفی محصول یا خدمت برخوردار باشد.

كنترل فرآیند آماری مجموعه ای قدرتمند و توانا از ابزار حل مشكل است كه در ایجاد ثبات در فرآیند و بهبود كارآیی از طریق كاهش تغییرپذیری مفید واقع می گردد.

در هر فرآیند مقدار خاصی تغییرپذیری به طور ذاتی وجود دارد. این تغییرپذیری ذاتی در اثر انباشته شدن مجموعه زیادی از انحراقات كوچك و غیرقابل اجتناب به وجود می آید.

در كنترل كیفیت آماری این تغییرپذیری را معمولا به عنوان یك سیستم پایدار می شناسیم. فرآیندی كه فقط در حضور انحرافات تصادفی عمل كند را فرآیند تحت كنترل آماری نامند.

 

مشخصات فایل:
عنوان:  جزوه کنترل کیفیت آماری
مولفین: احمد گائینی
تعداد صفحات: 103
زبان: فارسی

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *