جزوه تاريخ پارچه و لباس 1 پیام نور

نویسنده
تاریخ انتشار
25 مهر 1396
دسته بندی
تعداد بازدید
1151 بازدید
12,000 تومان

دانلود جزوه تاريخ پارچه و لباس 1 پیام نور

درس تاريخ پارچه و لباس 1 پیام نور یک درس به ارزش 2 واحد از رشته طراحی پارچه و لباس میباشد و هدف ان آشنایی دانشجویان با سیر تحول صنعت پارچه بافی است

نساجي سنتي (دستبافي)، فرآورده هايي است كه با كمك دستگاه هاي سادة بافندگي از نوع دووردي، چهاروردي، هشت وردي و … تا ژاكارد دستي، توليد مي شود. زري، مخمل، ترمه، دارايي، جاجيم و نظاير آن و نيز ساير پارچه هاي دست باف پنبه ايي، پشمي و ابريشمي كه در مناطق شهري، روستايي و عشايري كشور توليد مي شود، در زمرة نساجي سنتي ايران قرار دارد. نساجي سنتي يكي از قديمي ترين هنرها و حرف سنتي ايران محسوب مي شود و مروري بر پيشينة توليد محصولات دستباف، صحت اين ادعا را به اثبات مي رساند.

وسايلي كه متعلق به حدود 6000 ق.م است و در غار كمربند(نزديكي بهشهر) به دست آمده، گواه خوبي است بر اينكه مردم آن زمان از فن ريسندگي و تبديل پشم به نخ اطلاع داشته اند ولي دليلي كه نشان دهندة استفاده از اين نخ ها در صنعت بافندگي باشد، دردست نيست.

«هرودوت» مورخ معروف يوناني، از نساجي ايران در ادوار قبل از ميلاد تعريف كرده و «فردوسي» شاعر بلند مرتبه از «جمشيد» به عنوان مخترع دستگاه بافندگي ياد مي كند.

اگر چه بر اساس مستندات تاريخي مردم ساكن فلات ايران پيش از آشنايي با ريسندگي و بافندگي، لباس خود را از پوست حيوانات تهيه مي كردند، ولي با توجه و بررسي روي مجسمه هايي كه از روزگاران پيش به جاي مانده چنين استنباط مي شود كه از حدود 4200 سال ق.م. ديگر مردم فلات ايران از پوست حيوانات به طور طبيعي استفاده نمي كردند، بلكه از پشم، پارچه هايي مي بافتند و آنها را لنگ وار و ب دون تصرف و برش، بسيار ساده به دور كمر خود مي پيچيدند . از جملة اين آثار مجسمة كوچك انساني است از استخوان كه به جاي دستة چاقو به كار مي رفته و متعلق به 4200 ق.م. است. لباس اين مجسمه كه در حفاري هاي كاشان به دست آمده منحصر به لنگي است كه به كمر خود بسته است.

اطلاعات فایل
نوع فایل: پیام نور | جزوه | موضوعی | طراحی پارچه و لباس
گروه مخاطبان: داوطلبان کنکور ارشد پیام نور | دانشجویان دانشگاه پیام نور | کلیه  دوست داران علم
عنوان: تاريخ پارچه و لباس 1
مولف/گرد آورنده: دکتر الیاس صفاران
مترجم: ندارد
ناشر: ندارد
ویراست/نوبت چاپ: ندارد
تعداد صفحات: 128
زبان: فارسی

 

* در صورتی که اطلاعات صحیح و قابل استنادی در مورد قسمت هایی که “نامشخص” پر شده است، دارید، آن را در قسمت نظرات برای ما ارسال کنید تا با کمک شما، آنچه که مورد نیاز بازدید کنندگان محترم سایت قبل از دانلود می باشد را بصورت صحیح و کامل در اختیارشان قرار دهیم. پیشاپیش از همکاری شما کمال قدردانی را بعمل می آوریم.

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *